FitnessBlender FB XT program review

Ik heb wel vaker een workout programma gedaan van FitnessBlender en deze ook op mijn blog besproken. Afgelopen 8 weken heb ik weer een ander programma gedaan en ik wilde ook voor deze weer mijn ervaring met jullie delen. Dit keer heb ik het FB XT – Maintenance/Cross Training Program gedaan.

Bij de meeste FitnessBlender’s workout programma’s sport je 5 dagen in de week (met een optionele 6e dag). Bij dit FB XT programma heb je maar 3 workoutdagen. Ik vind 5 dagen in de week sporten echt niet erg, maar ik wil graag naast mijn fulltime baan ook nog een beetje rusten en leuke dingen doen, dus vandaar dat ik koos voor dit programma.

FitnessBlender zegt zelf het volgende over dit programma:

“See results with just 3 intense scheduled workout days a week. Great for maintenance or to give yourself an edge in whatever sports you might be participating in. Our marathon runners, cyclists and hikers love this program.” … “This unique program has just three scheduled days of workouts each week, meaning that you can use this as a reduced volume training plan for maintaining weight loss, fat loss, muscle mass, and overall fitness levels, or you can use it in conjunction with your favorite independent activities to increase your endurance, speed, agility, strength and flexibility, in order to ensure that you have no neglected aspects in your training approach for running, hiking, swimming, biking, professional or recreational sports, etc.”

Nou doe ik zelf geen andere sport ernaast, maar is het puur om actief te blijven. Drie keer per week sporten is ook één van de doelen die ik aan het begin van het jaar heb opgesteld. Dus dat komt mooi uit! Ik sport niet puur alleen om af te vallen trouwens, als dat gebeurt, dan is dat mooi meegenomen, maar ik sport juist omdat ik het fijn vind. Dat gevoel wat je krijgt na een workout: heerlijk! Vaak doe ik mijn workouts ‘s avonds, en dan is het ook heerlijk om na het sporten te douchen, pyjama aan te trekken en op de bank te ploffen. Soms sport ik ‘s  ochtends en dan vind ik het ook een goed gevoel om de dag actief te beginnen.

Dus voor afvallen heb ik het niet gedaan. Ik heb deze keer trouwens ook niet de Physical Fitness Test gedaan die vaak aan het begin en einde van het programma gepland staan, dus deze keer kan ik niet laten zien hoe ik erop vooruit ben gegaan qua squats, push ups, etc. Ze zeggen natuurlijk zelf dat het een Maintenance programma is, maar ondanks dat kan je best afvallen of in ieder geval centimeters kwijtraken. Ik kijk al een hele tijd niet meer op de weegschaal, maar ik merk het vaak wel aan hoe mijn kleding zit en sowieso hoe ik mij in mijn vel voel zitten. Ik heb niet echt bijgehouden hoeveel cm’s in kwijt ben deze keer… sorry! Maar ik kan je vertellen dat als je naast het sporten ook let op je voeding dat je dan zeker wel wat kwijtraakt. Ikzelf heb qua voeding wel gelet op wat ik eet: niet teveel snoepen en mocht ik snoepen dan nam ik niet teveel. Maar geloof me, ik heb ook een dag gehad dat ik een hele bus Pringles heb gegeten en een hele pizza op heb. Die dagen horen erbij! Zodra je erna maar weer let op wat je eet is het prima. Ik voel me aan het eind van de 8 weken weer beter in mijn vel en dat is waar het bij mij om draait.

Ik ben dit programma op 3 juli start, anderhalve maand nadat ik mijn voet had gebroken. In het begin deed ik het dus nog wel rustig aan, omdat niet elke oefening goed voelde voor mijn voet. Maar ik moet wel zeggen dat ik heb gemerkt dat regelmatig sporten wel heeft geholpen om mijn voet en de spieren in de voet weer te verstevigen. Ik plande de workouts in op dinsdag, donderdag en zaterdag. Zo had ik het mooi verspreid over de week. Zoals gezegd, meestal deed ik de workouts ‘s avonds, maar ik heb een paar weken de workouts ook ‘s ochtends gedaan. Dat betekende dat om 5:40 uur mijn wekker ging om te sporten en daarna te douchen en naar werk te gaan. Dat vroege opstaan was wel pittig, maar het was ook wel erg fijn om dan al van de workout af te zijn! Zo hoefde ik het dus niet meer ‘s avonds te doen. In die 8 weken (van 3 juli t/m 25 augustus) viel ook mijn 2,5 week vakantie. Dit weerhield mij niet om te sporten. Ik heb mijn geplande workout gewoon gedaan toen we in Center Parcs zaten!

De workouts duren tussen de 30 en 50 minuten, het verschilde per dag. Dat vond ik soms wel lastig, want doordeweeks vind ik workouts van rond de 30 minuten fijner. Mijn dag is al grotendeels gevuld met werk en als je dan ook nog een uur moet sporten, no thanks! Maar over het algemeen zijn ze rond de 40/45 minuten en dat was ook niet zo erg. In het weekend maakt het mij dan weer niet uit hoe lang het duurt, dus dan mag het best langer zijn. Wat ik ideaal zou vinden is dat FitnessBlender een programma maakt voor 3 x in de week sporten en dat de workouts allemaal rond de 30 minuten zijn. Ze hebben wel een programma voor ‘busy people’, waarbij de workouts allemaal rond de 30 minuten zijn, maar dat is voor 5 x in de week sporten. Als je benieuwd bent naar mijn ervaring over dat programma, daar heb ik ook een artikel over geschreven! :) Twee zelfs, ééntje voor round 2 en eentje voor round 3.

Dan nog even over de workouts. De workouts zijn HIIT (High intensity interval training), krachttraining en cardio, vaak ook gecombineerd. Ik vind dat een fijne manier om te sporten. Vooral HIIT workouts zijn favoriet! Ook krachttraining begin ik steeds leuker te vinden. Elke dag staat er een workoutvideo klaar in je calendar, dus je hoeft niet meer na te denken, dat heeft FitnessBlender zelf al gedaan. Dat vind ik zo prettig aan deze programma’s. Ik wil soms niet hoeven na te denken wat ik nu weer moet trainen. Upper body? Lower body? Total body? Core? Kracht of cardio? Dat hebben ze allemaal al zelf uitgezocht en dus in zo’n programma gestopt. Qua workouts doe je niet één keer dezelfde workout, het is elke keer weer anders. Ook fijn! De workouts zijn over het algemeen wel bedoeld voor mensen die al wat ervaring hebben, maar alle oefeningen kan je ook aanpassen om het makkelijker te maken. En ze geven ook vaak opties om het ook wat zwaarder te maken.

Over het algemeen ben ik heel blij met de aanschaf van dit programma. Voor de prijs die ik ervoor heb betaald, kreeg ik een compleet programma die ervoor zorgt dat ik weer lekker actief aan het sporten ben en dat ik mij weer lekker in mijn vel ben gaan voelen. Het programma kost $14,99, omgerekend is dat momenteel zo’n €12,91. Geen geld toch? Ik vind het goed te doen! Voor de rest heb je voor dit programma wel wat dingen nodig, zoals dumbbells en een workout matje en that’s it! Oh ja, en een portie doorzettingsvermogen. :) You can do it!

Na de 8 weken heb ik even een paar dagen rust genomen, maar ik ben nu weer bezig met een ander programma, namelijk FB Booty round 2! Mijn ervaring daarover volgt nog…

Dit vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *