Ik sport weer – update 1

Zoals je vorige week hebt kunnen lezen ben ik na 2 maanden eindelijk weer begonnen met sporten. Dat is inmiddels alweer drie weken geleden. Vandaag wilde ik jullie graag even een update geven van deze eerste drie weken weer sporten. Hoe is het bevallen? Is het gelukt om 6 keer in de week te sporten? En ben ik al afgevallen? Ik neem je elke twee weken mee in dit hele avontuur en vandaag is het dus tijd om jullie te vertellen hoe de eerste drie weken zijn gegaan.

Week 1 – slechte start

De eerste week ben ik vol goede moed gestart! Zoals ik vorige week al aangaf heb ik op maandagavond (5 november) besloten om weer te sporten en ben ik toen ook meteen gestart met sporten (de PFT). De dag erna was de eerste ‘echte’ workout. Dit programma heb ik natuurlijk al eens gedaan en de workout video’s heb ik ook vaak al als losse workout gedaan. Dus ik ben bekend met de workouts en vind het leuk om ze te doen. Helaas heb ik de eerste week meteen gefaald, want op donderdagavond toen ik thuis kwam van werk was ik zó ongelooflijk moe! Ik heb toen besloten om mijn workout van donderdag over te slaan en op vrijdag te doen. Ik ging die donderdagavond vroeg naar bed en stond vrijdagochtend weer fris en fruitig op. Op vrijdag heb ik de workout van donderdag gedaan en de workout van vrijdag heb ik toen zaterdag gedaan. Meteen daar achteraan heb ik de stretch workout die ingepland stond voor zaterdag gedaan, dat was een lange workout! Helaas heb ik dus niet 6 dagen in de week gesport, maar wel 5 en ik heb uiteindelijk wel gewoon alle workouts gedaan! Dat 5 keer in de week sporten vond ik alweer een hele verbetering met wat ik die week ervoor (en zelfs twee maanden ervoor) heb gedaan, namelijk: helemaal niks, geen workout, nopes, nada. Dus al met al een goede start.

Week 2 – krampen

De tweede week ging ik er weer vol voor. Mijn doel was deze week om wél alle 6 de workouts op de dag te doen dat ze ingepland stonden, dus niets verzetten! Maar helaas, ook deze week kon ik niet anders dan twee workouts over te slaan. Ik had namelijk hele erge menstruatiekrampen en kon gewoon niet sporten. Normaal sport ik gewoon als ik ongesteld ben, maar dit keer was het té pijnlijk. Dus op woensdag en donderdag heb ik niets gedaan, maar vrijdag besloot ik er weer voor te gaan, ook al wilde ik het liefste mijn bed meteen induiken toen ik thuis kwam van werken. Zo moe was ik! Maar in plaats daarvan ging ik naar boven, dook ik in mijn sportkleding (helaas bedje, nog even wachten..) en ging ik meteen de cardio workout doen die eigenlijk op woensdag gedaan moest worden. Zaterdag besloot ik de workout van donderdag en vrijdag achter elkaar te doen. De workout van donderdag was namelijk een upperbody krachttraining en de workout van vrijdag een lower body HIIT en krachttraining. Dat is goed te combineren, want dan heb je uiteindelijk gewoon een total body workout gedaan. De stretch workout wilde ik eigenlijk op zondag doen, maar ik besloot ‘m toch te laten. Dus ik heb uiteindelijk maar vier dagen gesport, van de zes, maar ik heb wel alle workouts gedaan. De stretch heb ik dan wel overgeslagen, maar die is op zich al optioneel. Ik vind het wel fijn om de stretch workout te doen, want ik kan wel wat leniger worden. Daarentegen lig ik er niet wakker van dat ik hem deze week heb overgeslagen.

Week 3 – gelukt!

In de derde week wilde ik er toch écht even voor gaan, want ik heb al twee weken achter elkaar dat ik niet alle dagen netjes heb gesport zoals het de bedoeling was. Dus daar wilde ik wel even verandering in brengen. De week begon weer goed, ik sportte op maandagavond, dinsdagavond, woensdagavond. Donderdag had ik er eigenlijk geen zin in, maar heb ik het tóch gedaan. Wat voelt dat goed! Ook vrijdag had ik er weinig zin in, maar ik dacht: ik ben zo dichtbij, ik kan nu niet stoppen. Dus de workout heb ik op vrijdag toch af kunnen vinken. Wederom een fijn gevoel! Op zaterdagochtend heb ik voor de televisie mijn matje gelegd, heb ik mijn stretch workout op mijn telefoon afgespeeld en heb ik tegelijkertijd op Netflix een serie gekeken. Heerlijk! Uiteindelijk heb ik dus alle 6 de workouts gedaan op de dagen dat ik ze gepland had. Yes!! Het is gelukt!

Voeding

Qua eten heb ik mij deze drie weken wel aardig aan mijn schema gehouden. Soms at ik wel gewoon mijn chocola hoor! Ik ga mezelf niet alles ontzeggen, want ik ken mezelf: dan ga ik er juist naar smachten. Ik heb er daarentegen wel voor gezorgd dat ik elke dag in ieder geval 500 kcal minder eet dan wat ik die dag verbruikt heb. Vaak zat ik dus wel aan de 1400 tot 1600 kcal per dag. Sommige dagen zat ik erboven, dan at ik 2000 kcal per dag. Maar vaak was het alsnog beneden wat ik verbrand had. Ik had maar één dag dat ik meer at dan dat ik verbruikt heb. Mocht je je afvragen hoe ik kan zien wat ik verbruikt heb, ik heb een Fitbit die mijn hartslag meet en daarbij ook aangeeft hoeveel ik verbrand heb op een dag. Handig dingetje! Ik eet trouwens gezond, ik ontbijt met mijn boterhammetjes, ik lunch met boterhammetjes, als tussendoortje heb ik een appeltje of banaantje, thuis eten we gewoon avondeten (vaak aardappelen, groente, vlees, of pasta, of soep met stokbrood, maar ook patatjes en pannenkoeken worden gegeten). Ik eet als tussendoortje ‘s avonds vaak wel wat chocola, maar niet elke dag een reep van 100 gram ofzo. Als er op het werk getrakteerd wordt, dan sla ik het soms af en soms neem ik wat. Daarentegen staat weer tegenover dat ik dan juist naar huis ga lopen in plaats van met de tram, of ik sport wat intensiever, of ik neem dan ‘s avonds geen tussendoortje meer. Dit werkt voor mij en daar ben ik blij mee.

Progress

Mijn doel is iets af te vallen, maar voornamelijk is mijn doel om mij wat beter in mijn vel te voelen. Natuurlijk weeg en meet ik mezelf elke week om te zien wat voor progress ik maak, maar ik merk het ook aan hoe mijn kleding zit en hoe voldaan ik mijn voel na een workout. Dat voldane gevoel is zeker aanwezig. Steeds zeg ik tegen mijn vriend hoe fijn ik het vind dat ik mijn sportroutine weer heb gevonden en dat ik niet snap waarom ik zo lang niet gesport heb. Qua het afvallen kan ik zeggen dat ik in de eerste drie weken niet veel kg ben afgevallen, ik ben namelijk maar 1 kg kwijt in de eerste drie weken. Dat was misschien wel een beetje te verwachten. Maar ik ben daarentegen wel flink wat centimeters in omvang kwijt. In mijn taille ben ik 3 cm kwijt, m’n buik 6 cm en m’n heup 5 cm! Ik ben tot zover tevreden. Dit ga ik volhouden!

Dit vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *