Kobo Aura Ereader review

Als je mij wat langer kent dan weet je dat ik van lezen hou. Ik heb een lange tijd een lidmaatschap bij de bibliotheek gehad, zowel als klein meisje maar ook toen ik naar Rotterdam verhuisde. Ik hou ervan om op de bank te kruipen met een goed boek en even te ‘0ntsnappen’ aan de realiteit door mij onder te dompelen in een andere wereld. Ik ben fan van thrillers, maar ook een chicklit kan ik erg waarderen. Zo lang het maar lekker leest en het verhaal meteen pakkend is. Ik kan enorm genieten om zo’n boek beet te houden, eraan te ruiken en de bladzijdes om te slaan. Een hele lange tijd heb ik ook gezegd dat ik geen ereader wilde, maar onlangs ben ik toch overstag gegaan. Het heeft toch wel zo zijn voordelen! Vandaag deel ik dus mijn ervaring, mijn review van de Kobo Aura ereader.

Specificaties

Laat ik beginnen met wat specificaties:

• Schermdiagonaal – 6 inch
  • Resolutie – 1024×758
  • Schermtype – E-Paper
  • Verlicht scherm – Ja
  • Invoermethode – Touchscreen
  • Dots per inch – 212dpi
  • Opslagcapaciteit – 4GB
  • WiFi – Ja
  • USB – USB 2.0
  • Hoogte – 150mm
  • Breedte – 114mm
  • Diepte – 8,1mm
  • Gewicht – 174g

Specificaties komen van Tweakers.

Gebruiksgemak

Wat betreft gebruiksgemak kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. De ereader ligt lekker in mijn hand. Hij is niet te groot, maar ook zeker niet te klein. Je kan de letters op het scherm naar smaak aanpassen, dus het kan groter gemaakt worden en kleiner. Ook kan je het lettertype op de ereader aanpassen naar wat je zelf een fijn lettertype vind om te lezen. Ik laat het vaak bij de standaard lettertype die het boek heeft. Daarnaast laat ik de grootte ook vaak op standaard staan. Soms zet ik het wat kleiner, omdat een boek dan net iets te grote letters heeft. Het verlichte scherm maakt het ook erg fijn om ‘s avonds in bed nog even te lezen, zonder dat ik een lamp aan moet zetten. Zo’n verlicht scherm zorgt er ook voor dat de tekst duidelijk te lezen is. Van pagina naar pagina gaan gaat soms wel wat traag, maar dat hoort wel een beetje bij een ereader.

Voor de rest heeft de ereader ook nog een menu en een shop, en kan je zoeken in je boeken etc.  Dat gaat allemaal wel te traag. Ik ben een iPhone 8 plus gewend en dan valt het opeens erg op hoe traag ‘ie is. Maar daar heb ik mijn ereader niet voor. Hij is om op te lezen en dat gaat prima. Deze ereader is trouwens niet waterdicht, dus als je ‘m mee naar het strand neemt of in bad leest, pas dan wel een beetje op met water.

De batterij gaat trouwens echt lang mee. Ik gebruik mijn ereader niet zo vaak (te weinig naar mijn zin, ik moet meer tijd maken om te lezen), maar de batterij gaat zeker een maand mee. Dus dat is zeker een pluspunt!

Boeken

Vanwege de 4gb aan geheugen kunnen er aardig wat boeken op. Ik heb er momenteel zelf 280 opstaan en hij staat nog lang niet vol! Er kunnen er wel 2000 op. Dat zal ik nooit vol krijgen, maar als je een echte boekenworm bent misschien wel. Zoals ik al even zei heb je op de ereader een shop zitten. De Kobo shop. Daarin kan je boeken kopen. Er zijn ook aanbiedingen in de shop. Dit is één manier om aan ebooks te komen. De andere manier is deze via de computer kopen en dan via USB op je ereader te zetten. Dit gaat ook gemakkelijk. De computer herkent de ereader snel en dan is het een kwestie van kopiëren.

Eindoordeel

Hier en daar is ‘ie dus wat traag en hij is niet waterdicht, maar dan nog vind ik het een heel fijn ding! Ik ga één keer in het jaar op vakantie en dan dus ook in bad, dus dan maar even voorzichtig zijn. Naar het strand heb ik ‘m ook niet vaak meegenomen dit jaar. Ik gebruik hem zelf voornamelijk thuis op de bank, in bed, als ik onderweg ben, op werk tijdens mijn lunchpauze of als ik op het balkon zit. Voor mij is het een ideaal ding en ik ben blij dat ik ‘m aangeschaft heb. Toch mis ik zo af en toe wel een echt boek, zo eentje die je beet kan pakken en dan vooral de geur ervan. Maar dan denk ik aan het gesjouw en vind ik zo’n ereader wel stukken makkelijker.

Dit vind je misschien ook leuk