Sporten & gezond eten: een jaar later, op streefgewicht!

Een jaar geleden ben ik gestart met sporten en gezond eten. Ik wilde afvallen en gezonder worden. Ik plaatste laatst al een artikel met de resultaten tot dan toe en die waren goed! Nu zijn we alweer even verder en ik wilde graag nogmaals een update geven. Ik ben namelijk na een jaar op mijn streefgewicht! :)

Maart 2014 - Maart 2015 Een jaar later

Ik woog maart vorig jaar 78 kilo. Ik begon toen met thuis workout video’s te volgen, twee keer in de week, daarna 3 keer en daarna om de dag. Ik heb – zoals toen gezegd – ook elke dag gesport in november en december vorig jaar met het 8 Week Program van Fitness Blender. Meer over het sporten kan je lezen in de update die ik al plaatste. Juli vorig jaar begon ik naast sporten ook met het bijhouden van mijn eten in de app MyFitnessPal. Deze app heeft ervoor gezorgd dat ik veel meer op de calorieën ging letten. Ik kreeg veel inzicht in mijn eetpatroon en hoeveel calorieën er in eten zit. In juli woog ik 74 kilo. Ik was dus van maart tot juli ‘maar’ 4 kilo kwijt. Vanaf juli ging het echter rap: in een maand verloor ik zo’n 3,5 kilo.

Ik hield een maximum aantal calorieën aan: 1200 calorieën. En ik sportte elke dag en liep ik veel. Ik woog mezelf vanaf juli ook elke dag. Eerlijk gezegd kan ik dat niemand aanraden, want je gewicht verschilt echt per dag. De ene dag was ik een halve kilo kwijt en de volgende dag zat er alweer 300 gram bij. Ook merkte ik rond mijn menstruatie ook verschil in mijn gewicht. Daarom maakte ik als goede voornemen voor 2015 het voornemen om mezelf niet meer elke dag te wegen, maar elke week. Elke zaterdag zodra ik uit bed kwam. Dit gaf toch meer rust. :) Halverwege februari kwam ik van de 61 kilo af en raakte ik de 60 kilo aan. Eerst 60,9, daarna 60,7, 60,4, etc. Ik heb een paar weken op 60,2 gezeten en nu weeg ik 59,9 kilo. Dat was precies het gewicht die ik in de app MyFitnessPal als streefgewicht had ingevuld.

Sporten met FitnessBlender April 2015

Maar nu ik mijn gewicht heb behaald, hoe nu verder? Ik eet inmiddels wel iets meer dan de 1200 calorieën die ik eerst at. ;) Ik zit nu rond de 1600 – 1900. Het verschilt per dag, net waar ik zin in heb. Ik snoep nu ook weer wat vaker (hallo chocola en chipjes!) en geniet weer wat vaker van lekker eten, dus pizza’s en frietjes mogen weer op zijn tijd. Mijn porties houd ik echter klein, want ik kan gewoon niet meer zoveel in één keer op. Maar ik kan het allemaal hebben. Zolang ik maar genoeg beweeg. De afgelopen weken toen ik op 60,2 kilo bleef hangen, heb ik vrij ongezond gegeten. Elke dag wel een Mars reepje ‘s avonds bijvoorbeeld, en lekker ongezond eten in het weekend. In het weekend at ik wel zo’n 2100 calorieën. Maar doordat ik bleef lopen naar het werk en bleef sporten, ben ik geen gram aangekomen. Wat een heerlijk gevoel dat ik kan eten wat ik wil! Ik blijf trouwens gewoon sporten. Nu niet meer om de dag, maar ik houd het bij drie keer in de week. Ik heb er ook niet echt meer vaste dagen voor. Ik probeer sowieso twee dagen doordeweeks te sporten en dan de derde workout is op zaterdag of zondag. De workouts die ik volg zijn nog steeds van FitnessBlender, want die bevallen mij goed.

Ik zal natuurlijk altijd nog wel opletten op wat ik eet en niet alles meer naar binnen proppen. Ik probeer ook gezonde keuzes te maken en niet weer alleen maar chocoladerepen eten. Het voelt namelijk prettiger om een gezond lichaam te hebben, die ik op een goede manier voed en niet alleen met ongezonde voeding. Je bent tenslotte wat je eet zeggen ze, toch? Nou, dan was ik vorig jaar een chocolade Belinda. ;) Ik houd nog steeds wel van chocola op zijn tijd, maar het moet lekker blijven. Ik gun mezelf eens in de week een cheat day, waarop ik mag eten wat ik lekker vind en voor de rest door de weeks gezonde snacks. Ik kies bijvoorbeeld vaak voor een broodje in plaats van Mars-repen of Oreo’s. Hoe lekker ze ook zijn, ik bewaar ze voor mijn cheat days. Zo blijft het ook lekker en kan ik ernaar verlangen.

Food April 2015

Qua sporten vind ik het nog wel goed om een doel te hebben. Ik heb besloten voor het doel: sterk en gezond blijven, op conditie! Ik heb geen streefgewicht meer, want die heb ik al behaald. Verder wil ik wel een sixpack before 30. Daar heb ik nog drie jaar de tijd voor, haha! Die komt vanzelf wel als ik lekker door blijf gaan met sporten en gezond eten. Ik houd trouwens nog steeds aan dat ik door de weeks een workout van minimaal 30 minuten doe en in het weekend een wat langere workout. Zo had ik zondag een uur lang gesport: cardio & abs HIIT en upper body krachttraining. Heerlijk om alles in je lichaam te trainen! Wat betreft de workouts zal ik wat meer losse artikelen maken van wat er die week op de planning staat en hoe ze mij bevallen.

Ik vind dat ik in een jaar tijd flink veranderd ben. Niet alleen qua uiterlijk (18 kilo kwijt!), maar ook van binnen. Ik heb ontdekt dat ik discipline heb en doorzettingsvermogen. En dat heeft me zeker wel zelfverzekerd gemaakt. Ik ben ook niet meer onzeker. Ik weet dat als ik ervoor ga, voor de volle 100%, dat het dan goed komt. Deze mentaliteit probeer ik ook in de rest van mijn leven toe te passen, op andere dingen. Dingen die ik spannend vind om te doen, dan denk ik: hé, gewoon doen! Wat kan er gebeuren? Niks ergs, dus gewoon ervoor gaan. Als je je in ieder geval 100% ervoor inzet, dan ligt het niet aan jou als het bijvoorbeeld mislukt. Je hebt het tenminste geprobeerd.

Sporten April 2015
Dus, 18 kilo lichter en een levensles rijker. Ik denk dat ik het sporten op deze manier lekker vol kan houden, net zoals het gezond eten. Een vernieuwde lifestyle, hoe heerlijk! :)

Als er nog interesse is in meer over mijn sportervaring, of als je vragen hebt, laat ze gerust achter bij de comments. Laat ook maar even weten als er interesse is in een app review van My Fitness Pal. Ik hoop dat ik jullie met mijn verhaal inspireer en dat je eruit hebt kunnen halen wat voor jou nodig is om (door) te gaan (met) sporten. Het is moeilijk, maar dat is goed, anders zou iedereen het doen. You can do it!

Liefs,
Belinda ♥

Dit vind je misschien ook leuk

2 reacties

  1. Wauw, wat onwijs goed! 18 kilo is echt heel veel en je hebt nu een prachtig figuurtje volgens mij. Ik denk dat je er ook heel erg veel van geleerd hebt inderdaad; om de een of andere reden las ik dit ook en dacht ik ‘wow, dus ze heeft het écht gewoon gehaald?!’. Als je ergens voor gaat, dan kun je er inderdaad ook komen en het is super mooi om te zien dat dat jou gelukt is. 1200 calorieën vind ik trouwens wel immens weinig haha maar goed, dat is natuurlijk ook niet gezond als je niet af hoeft te vallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *