Sporten – update 4

Het is alweer even geleden, veel te lang geleden, dat ik een sport update heb geplaatst. Alweer bijna twee maanden om precies te zijn. Tijd dus om jullie op de hoogte te brengen van mijn sportroutine. Heb ik de afgelopen tijd nog gesport?

Even ter herinnering, een opfrissertje, ik was bezig met een FitnessBlender programma, namelijk FB30. Voor 8 weken lang moest ik 5 dagen in de week (6e optionele dag) sporten. Ik was in december bijna klaar met het programma, ik moest nog maar twee weken. Is het gelukt om de volledige 8 weken te sporten? Nou, nee. Ik heb week 7 nog wel bijna volledig gedaan, maar week 8 heb ik niet meer gedaan.

Lief voor mezelf

Vanwege privéomstandigheden (die ik online niet wil delen) heb ik geen behoefte om heel strikt met mezelf te zijn en 5 dagen in de week te sporten. Ik heb besloten om het voor nu terug te schroeven naar 3 keer in de week sporten. En mocht dat nou toch niet lukken, dan wil ik daar niet teveel mee zitten. Ik moet stoppen met mezelf naar beneden halen (met gedachten zoals: ‘Oh wat erg, nu heb ik alwéér niet gesport, slecht, heel slecht!!’). Ik wil juist wat liever voor mezelf zijn. Hoewel als ik lief voor mezelf moet zijn dan moet ik soms ook wel sporten, want het voelt wel fijn om gesport te hebben. Maar ik wil minder stress hebben, dus ik leg die druk even niet op mezelf. Ik hoop dat dit een beetje logisch klinkt, want als ik het zo terug lees denk ik: waar heb ik het nou weer over? Het komt erop neer: als ik zin heb om te sporten, dan doe ik het. Als ik absoluut geen zin heb, ik voel me er niet goed voor, dan doe ik het niet. Ik wil mezelf niet straffen, ik heb soms ook de rust nodig. Het leven is al stressvol genoeg zonder dat ik mezelf verplichtingen opleg.

Week 7 & week 8

Nou nog even terugkomend op de zevende/laatste week van het FB30 programma wat ik deed. Het was de week van kerst en ik begon die week goed. Ik sportte maandag, dinsdag en woensdag. Toen heb ik donderdag en vrijdag niet gesport, maar zaterdag weer wel. Normaal zou ik dan de workout van donderdag op die dag doen, maar ik had absoluut geen zin in die workout (core workouts zijn nooit echt mijn favoriete workouts), dus ik deed de workout van vrijdag (een total body HIIT & strength, heerlijk!).

Qua voeding heb ik geprobeerd om zo gezond mogelijk te eten, maar hé, het was wel kerst en ik heb dus wel genoten van lekker eten. Het was deze week ook erg druk met etentjes, dus dat maakte het ook lastiger om m’n workouts te doen. Plus ik moest nog steeds werken de dagen voor en na kerst. Ik had pas vanaf 29 december 2018, 17:00 uur vakantie!

De achtste week had ik vrij weinig zin om te sporten. Ik was moe en ik wilde het liefst even helemaal niks. Dus dat is ook wat ik heb gedaan. Ik vind FB30 een fijn programma, maar uiteindelijk vond ik 8 weken gewoon te lang. Misschien dat 4 weken een betere lengte is, of minder workouts in de week. Dat bevalt mij persoonlijk toch beter. Wat ik wel erg fijn vind is dat de workouts maar 30 minuten duren. Dat is goed vol te houden en ook goed in te plannen als je fulltime werkt.

Drie keer in de week sporten

Ik heb de hele maand januari eigenlijk niet meer gesport. Dat probeer ik nu in februari weer op te pakken. Ik heb in de week van 5 februari weer twee keer gesport! De week erop (dus vorige week) wilde ik drie keer sporten, maar het is er de hele week niet van gekomen. Om het toch een beetje goed te maken met mezelf (en omdat het superlekker lente weer was) heb ik afgelopen zaterdag nog wel zo’n 12 km gelopen, naar het Kralingse bos en terug naar huis. Dat was heerlijk! Ik wil weer wat meer gaan wandelen ook, want dat doe ik te weinig. Ik heb dan wel een Fitbit die je aanspoort om 10.000 stappen per dag te zetten, maar de laatste tijd haal ik die stappen helemaal niet. Dat moet ik weer eventjes veranderen. Ik ga nu het weer lekker weer is proberen elke dag van werk naar huis te lopen.

Dus: drie keer per week sporten. Ik ga er deze week weer voor! Ik wil vandaag (vanavond na het werk), donderdag (ook na het werk) en zaterdag (overdag) sporten. Ik zal in mijn volgende update wel vertellen wat ik dan voor workouts doe, want deze update is alweer veel te lang! Trouwens, ik zal niet elke twee weken een sport update plaatsen, want dat wordt dan een beetje eentonig. Misschien plaats ik elke maand wel even een update, denk ik. Laat maar even weten hoe regelmatig je deze sport updates wilt lezen.

Dit vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *