Stoppen met snoepen

Detox water

Het hoort erbij als je gezonder wil leven. Groente, fruit, meer beweging en stoppen met snoepen. We weten allemaal wel hoe moeilijk dat eigenlijk is. Zoals je weet ben ik inmiddels een paar weken bezig met sporten en gezonder eten. Laatst plaatste ik zelfs een gezonde maaltijdsalade. Het is moeilijk om snoep uit je leven te verbannen. Ik deel vandaag mijn ervaring en ik hoop dat je hier wat tips uit kunt halen.

Your stomach shouldn't be a waste basket

Laat ik bij het begin beginnen. Hoe kwam ik erop om te stoppen met snoepen? Ik at vaak een hele chocoladereep, bijna elke dag wel. Nu moet je weten dat ik chocola echt heel lekker vind. Je kan gerust zeggen dat ik een choco-addict ben, omnommm… Maar op een gegeven moment zat ik op de bank met mijn chocoladereep en het smaakte.. veel minder lekker. Ik kan het niet helemaal uitleggen. Als je iets zo vaak eet, dan proef je de smaak ook eigenlijk niet meer. Je geniet er niet echt meer van. Het begint dan een soort gewoonte te worden, net zoals de boterham die je ‘s ochtends opeet. En dat wil ik niet. Van chocola moet je kunnen genieten, elke keer weer!

Daarnaast is een hele chocoladereep al zo’n één-vierde van je dagelijkse hoeveelheid kcal (vaak 400-500 kcal). Ik besloot dus te stoppen. Ik was tenslotte ook al bezig met sporten en ik wilde natuurlijk wel resultaat zien, anders at ik het er gewoon weer aan. Tegen mijn vriend (die grotendeels de boodschappen doet), zei ik: haal géén snoep meer, geen chocola, chips, koekjes, niks. Want als je niks te snoepen in huis hebt, dan kán je ook niet snoepen. Dus toen alle verleidingen de deur uit waren, kwam voor mij het moeilijkste. Volhouden.

If you keep good food in your fridge, you will eat good food

Doordeweeks gaat dat nog wel goed. Ik werk van 9 tot 5 en neem zelf brood mee. Dat doe ik altijd al, want het bespaart sowieso geld als je thuis wat maakt en meeneemt, of dat je elke dag een vers belegd broodje bij de Subway of waar dan ook haalt. Deze broodjes zijn niet alleen duurder dan je eigen belegde broodjes, maar je weet ook niet wát ze erin/erop stoppen. Is het wel echt een gezond broodje? Je weet het niet. Als je het zelf maakt weet je het wel. Plus! Onderweg naar die broodjeszaak kan je ook tegen andere verleidingen aanlopen. Een Kiosk aanbieding, twee Mars repen voor €1,50 bijvoorbeeld. Die moet je dan ook nog ontwijken. Dus als je het vanuit huis meeneemt, bespaar je geld en hoef je niets te weerstaan. Klaar! :)

Ik heb op het werk drie pauzes: 11 uur, half 1 en 3 uur. Om 11 uur eet ik een boterham en om half 1 ook. Om 3 uur eet ik óf niks, óf een stukje fruit/rijstwafel. Het laatste stukje van mijn werkdag is altijd het lastigst, omdat ik vanaf 4 uur eigenlijk wel honger begin te krijgen. Nu kan en mág ik op mijn werk niet snoepen (callcenter), dus die verleiding is te weerstaan, maar soms pak ik om de honger te stillen een blikje frisdrank. Dat wordt dan een blikje Coca Cola Light, vanwege de 0 kcal, maar het is natuurlijk ook niet goed. Dit doe ik dus echt alleen als ik geen fut of energie meer heb van de honger. Vaak is het wel te overleven haha.

Fruit salad

Om 5 uur ben ik klaar en ga ik naar huis. Op de dagen dat ik een workout doe, moet ik nog even extra volhouden. Ik gooi mijn exercise mat op de grond, pak de gewichtjes erbij en ga aan de slag met squats, overhead presses, dead lifts, lunges, etc. Vaak duren de workouts 20 tot 30 minuten. Mijn vriend kookt altijd en hij timet het zo dat ik na mijn workout direct kan eten. Om eerlijk te zijn? Voor de workout had ik enorme honger, maar erna is de honger weg. Da’s trouwens een tip: ga sporten als je honger hebt, of ga iets anders doen. Afleiding helpt! En als je dan gesport hebt, dan heb je juist weer kcal verbrand. Ha, twee vliegen in één klap! :) De honger mag dan na de workout wel gestild zijn, toch eet ik mijn bordje leeg. Veel groente, één (of een halve) opscheplepel aardappel en vleesje. Daarna is het voor mij tijd om te douchen en in relaxmodus te gaan.

‘s Avonds op de bank, voor de tv, was voor mij vaak hét snoepmoment. In het begin was dat dus echt lastig. Ik begon het eerst te vervangen voor calorie-arme/gezonde snacks, zoals pennywafels, rijstwafels, komkommer, etc. Dit werkte wel, hoewel ik nog steeds smachtte naar chocola. En na zo’n rijstwafel had ik ook nog steeds honger. Op een gegeven moment begon ik er echter aan te wennen. Toen ben ik nog een stapje verder gegaan en ben ik ‘s avonds na het avondeten niks meer gaan eten. Dat was in het begin lastig, want ohh, wat had ik een honger! Maar ik kan inmiddels zeggen dat ik daaraan gewend ben. Geen knorrende buik meer, geen gesmacht naar chocola.

Keep calm and stop eating crap

De dagen dat ik echter níet werk en geen echt ritme heb (de weekenden) waren in het begin ook lastig. Je hebt geen routine, geen vaste eetmomenten. Maar daar wen je ook aan. Ik probeer om de eetmomenten aan te houden, dus gewoon te ontbijten, te lunchen en daarna avondeten. Tot nu toe gaat ook dat prima. In het begin wel even vervelend, maar het helpt als er rekening met je wordt gehouden, of nog beter: als je met zijn tweeën probeert minder te snoepen. Mijn vriend kan eten wat ‘ie wil, dus hij houdt er rekening mee als hij boodschappen gaat doen.

Ik moet trouwens wel even bekennen dat ik niet helemaal gestopt ben met snoepen. Ik vind dat je jezelf af en toe best mag belonen. Vooral omdat je al zo je best doet om snoep, koek en chips te laten staan, dan mag je in het weekend best een stukje chocola of een handje chips. Maar, ik zei het al: een stukje of een handje. In het begin ging er misschien een hele reep of een hele zak in, maar dat is niet goed voor je. Dus beperk het tot een klein beetje. Toen ik laatst een chocoladereep had – Milka Oreo, de lekkerste! – proefde ik de chocola ook echt weer en ik genoot. Ohh, zo lekker! Vaak valt mijn cheatday (de dag dat ik weer iets mag snoepen) in het weekend en dan geniet ik dus weer intens van chocola, precies zoals het hoort.

Fruit Popsicle

Ik doe niet zo vaak boodschappen, vaak ga ik in de weekenden wel mee naar de Albert Heijn en in het begin moest ik mezelf ervan weerhouden om niet, niet, nieeet het gangpad van de snoep, koek, chips en chocola in te slaan. Maar tegenwoordig? Ik kan er tegen. Ik loop erlangs en het doet mij niet zoveel. Ja, ik denk wel: oh lekker, dat houd ik in gedachten voor als ik weer een cheatday heb. Maar het is niet zo dat ik het á la minute in mijn mandje wil gooien en buiten direct naar binnen wil werken.

Stoppen met snoepen is lastig. Het is moeilijk en het vergt vooral veel uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen. Je moet je hele mindset omgooien. Nee zeggen, oh dat is ook lastig. Op feestjes moet je de verleidingen ook weerstaan. Ik combineer deze dagen vaak met mijn cheatday en ga de dag erna weer even helemaal los met sporten. En ook hier geldt natuurlijk weer: een stukje of een handje. Niet alles. Of doe het direct goed en zeg helemaal nee tegen taartjes en cupcakes. Lastig, lastig… maar oh wat een respect! :) Je kiest voor jezelf! Daar gaat het om. Degene die het je aanbiedt zal achteraf alleen maar denken dat je een sterk persoon bent, dat je die verleiding kon weerstaan.

If it is important to you, you will find a way. If not you will find an excuse.

Dit was mijn ervaring wat betreft stoppen met snoepen. Ik zal alle tips nog even op een rijtje zetten. Dit heeft voor mij geholpen:

  • Alle snoep de deur uit. Weg met de verleidingen!
  • Zelf vanuit huis eten meenemen. Broodjes, gezonde snacks, etc. Niets buiten de deur halen.
  • Genoeg eetmomenten in je dag inplannen. Ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten, eventueel nog ‘s avonds een tussendoortje.
  • Bij honger: zoek afleiding. Ga sporten, een stukje wandelen, bellen met je beste vriend(in), nagels lakken, wat dan ook, om je honger te vergeten.
  • Kies voor gezonde tussendoortjes, zoals fruit, of een rijstwafel belegd met komkommer – mijn favoriete healthy snack! :)
  • Elke week een cheatday. Ontzeg jezelf niet alles. Dat werkt vaak averechts. Dus in het weekend mag je best een stukje chocola of een handje chips. Maar let op: een beetje! Niet meteen de hele reep of zak.
  • Toch iets te veel gesnoept? Kop op, het kan gebeuren. Niemand is perfect. Maar zet opnieuw de schouders eronder en ga ervoor. Om je schuldgevoel weg te halen kan je helemaal losgaan met sporten. Ren nog een halve kilometer verder, doe nog een paar extra squats of push ups, til een zwaarder gewicht. Zo verbrand je het er gewoon weer af!

 

Hoe zit het bij jou? Heb jij moeite met stoppen met snoepen? Ben je ook gestopt met snoepen? Welke gezonde snacks eet jij? Of heb je nog meer stoppen met snoepen tips? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, dus laat vooral een comment achter. :)

Liefs,
Belinda ♥

PS: De plaatjes komen allemaal van Pinterest en staan op mijn Pinterest profiel! Ik heb een Healthy board met inspirerende/sportmotivatie quotes.

Dit vind je misschien ook leuk

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *