Thuis sporten – update & progress

In maart pakte ik het sporten weer op en begon ik thuis te sporten. Geen sportschool, maar gewoon thuis in de woonkamer, YouTube filmpje aan, matje op de grond en gaan! Ik heb toen al een paar updates geplaatst met hoe het ging, maar daarna is het eigenlijk weer even stil geweest. Sinds maart ben ik echter niet gestopt. Ik sport nog steeds thuis met behulp van YouTube video’s en het bevalt mij super goed! Ik besloot er weer even een update over te schrijven. Dus lees verder als je geïnteresseerd bent hoe het nu gaat en wat mijn progress is. :)

Thuissporten

Ik begon in maart met sporten, omdat ik graag weer beter in mijn vel wilde zitten. Ik was – om eerlijk te zijn – flink wat kilo’s aangekomen. Samenwonen hé? Dan kan je eten wat je wilt, allemaal lekkere dingen in huis halen. Ik maak natuurlijk ook filmpjes en op YouTube kreeg ik ook al een paar keer de vraag of ik zwanger was. (What?! Hell no…) Toen ging er een knop om en ben ik begonnen met gezonder eten, letten op wat ik eet en met sporten.

In 2011 was ik al begonnen met hardlopen. Dit deed ik in vlagen, vooral als het lekker weer was, haha. Ik vond het erg leuk om te doen; verstand op nul en gaan, gewoon lopen. Maar ik houd er niet zo van om in weer en wind naar buiten te gaan.. Dus het bleef bij een paar maanden hardlopen en daarna een hele tijd niks. Ik wilde in maart 2014 ook weer beginnen met hardlopen, maar ik wist dat ik daar zo weer mee zou stoppen. Toen ontdekte ik het gemak van workout video’s op YouTube: wat een verademing! Het is gewoon gratis en je vindt complete workout video’s, die je zo kan nadoen! Mijn besluit was vanaf toen gemaakt: sporting at home it is!

Thuissporten

Blogilates is het eerste kanaal waarmee ik begon te sporten. Zij heeft vooral veel korte video’s waarvan je er een paar achter elkaar kan doen. Op een gegeven moment kwam ik ook FitnessBlender tegen op YouTube en toen was mijn ‘verslaving’ begonnen. Verslaving? hoor ik je denken. Ja, verslaving. Ik begon met twee á drie keer in de week te sporten. In juli begon ik met om de dag te sporten en in november sportte ik 6 dagen in de week. Ik volgde namelijk het 8 week program van FitnessBlender. Daar zal ik apart nog een artikel over schrijven met mijn ervaring. Na de 8 week program ben ik weer begonnen met om de dag sporten. Dus maandag, woensdag, vrijdag, zondag, dinsdag, donderdag, zaterdag, maandag, etc.. Ik sport dus 4 á 3 keer per week. Ik vind sporten leuk. Je kan even lekker je energie kwijt. Jezelf lekker in het zweet werken. Even aan helemaal niks denken en gaan. En die burn, de pijn in je bovenbenen na een HIIT ronde burpees of jump squats.. heerlijk! Ook een ‘fijn’ gevoel: de spierpijn de dag(en) erna. Dat geeft zo’n voldaan gevoel, dat je echt iets gedaan hebt.

Spierpijn voel ik trouwens inmiddels minimaal, vooral in mijn benen. Ik doe heel veel HIIT en cardio workouts. Veel workouts voor mijn benen. Die zijn inmiddels wel wat gewend. Tenzij ik een workout doe of een specifieke oefening die ik nog niet eerder gedaan heb, zoals een sumo squat. Die voelde ik de dag erna wel even (binnenkant van je bovenbeen). Ook als ik een workout doe die ook je kont  traint voel ik de dag erna een beetje spierpijn bij mijn kont, vooral als je bukt en zit. Bij spierpijn in mijn buikspieren strek ik mij altijd extra uit, zodat ik de burn nog even voel. Wie herkent dit en doet dit nog meer trouwens? Ben ik de enige die dit zo’n fijn gevoel vind of ben ik gewoon gek? Haha. :P

Thuissporten

Ik ben blij dat ik het sporten opgebouwd heb en dat ik niet in één keer 6 keer per week ging sporten. Opbouwen is goed, zo kan je eraan wennen en zo kan je er een gewoonte van maken. Het moet echt een onderdeel van je routine worden. Ik sport direct nadat ik thuiskom van het werken. Gelijk workout kleding aan en aan de slag. Daarna eet ik, ga ik douchen en genieten van een welverdiende avond. In het weekend of op vrije dagen doe ik het ook voor het eten. Rond 4 uur, half 5 (hangt er vanaf hoe lang de workout duurt die ik wil doen) begin ik dan. In het begin moest ik me er wel even voor motiveren, maar inmiddels doe ik het gewoon. Soms heb ik er geen zin in, maar dan denk ik aan het voldane gevoel wat ik erna altijd heb. Het gevoel dat je helemaal kapot bent en dan op de bank kan ploffen. Dat trekt mij dan over de streep om het te doen.

Wat ook motiveert is het zien van resultaat. Ik ben sinds maart 16 kilo kwijtgeraakt door te sporten en gezond te eten. Ik let op wat ik eet en door de weeks eet ik geen snoep. Natuurlijk ben ik met kerst wel helemaal los gegaan, maar hé, het is maar één keer per jaar kerst. In het weekend heb ik mijn cheat day, dan mag ik iets lekkers eten van mezelf. Maar ook dan houd ik het beperkt en ga ik geen hele chocoladereep eten of een volledige pizza naar binnen werken. Ik moet zelfs toegeven dat ik chocola of andere lekkere ongezonde dingen in mijn hoofd veel heerlijker en lekkerder maak dan dat het in werkelijkheid is. Ik denk altijd: “Ohh, Milka Oreo, zoooo lekker!”, dan verlang ik er de hele week na en in het weekend neem ik een hapje en denk ik: “Mwah, het valt eigenlijk wel mee”. Hierdoor eet ik het minder en zijn mijn cravings naar chocola ook minder. Zelfde geldt ook voor andere dingen, zoals chips, snoep en koekjes. Het is een stuk minder bijzonder.

Progess picture 24 januari 2015

Doordat ik zoveel kwijt ben, paste kleding niet meer en moest ik nieuwe kleren kopen. Oh wat vervelend nou! ;) Wat een heerlijk gevoel was het dat mijn broek te wijd zat! Ik had maat 40 en in het begin zat die zelfs wat strak. Ik kocht in oktober broekmaatje kleiner, maat 38, de maat die ik daarvoor altijd had. En zelfs daar moet ik (inmiddels drie maanden later) echt een riem bij omdoen, anders zakt ‘ie af. Tijd voor maat 36 zou je zeggen? Het past nog en het staat nog niet verkeerd, maar ik moet er rekening mee houden dat ik binnenkort weer even een paar nieuwe broeken moet scoren. Ook wat betreft truien en shirtjes kan ik maat 36 pakken. Ik kocht laatst een aantal nieuwe truien (in de sale bij de H&M) en inmiddels verdrink ik in de witte trui met diamantprint erop. Oeps? Haha.

Ik zit tegenwoordig veel lekkerder in mijn vel. Ik voel mij energieker en ik ben zelfverzekerder. Ik ben tevreden! :) Het sporten doet mij goed en ik blijf er ook zeker mee doorgaan. Vorig jaar had ik mezelf als doel gezet: afvallen, dunner worden. Nu is mijn streefgewicht al in zicht, nog maar één kilo te gaan. Die gaat er vanzelf wel af, daar maak ik mij niet druk om. En het doel van 2015 is? Nou, lekker doorgaan en buikspieren kweken! ;D haha.

Outfits December 2014 en Januari 2015

Ik zal binnenkort mijn ervaring delen over het 8 week programma van FitnessBlender. Houd mijn blog dus in de gaten als je daar benieuwd naar bent. :) Ook zal ik vaker een update over het thuissporten plaatsen. Het is inmiddels een onderdeel van mijn leven geworden.

Tot dusver mijn update en progress! :)

Wie sport er nog meer thuis? En hoe bevalt dat jou? Of sport je in de sportschool? Hoe gaat het met jouw sportvoornemens, als je die gemaakt hebt?

Liefs,
Belinda ♥

Dit vind je misschien ook leuk

9 reacties

  1. Wauw meid, wat een verschil! Mag je heel erg trots op zijn!! Ik heb 2 jaar geleden de 30 day shred gedaan van Jillian Michaels. Hemelse workouts!! Ben nog steeds grote fan. Daarna enkel gelopen en sinds ik zwanger ben gestopt met echt sporten (wandel nog wel, maar is niet meer zo makkelijk, ben heel erg snel buiten adem). Hoop zo snel mogelijk weer te kunnen beginnen sporten!

    1. Thanks! ^^ Ik kan me voorstellen dat je er inderdaad weer terug in moet komen, in het sporten. Gewoon stapje voor stapje. Je moet ergens weer beginnen. Ik raad je trouwens Hardlopen met Evi aan van Vlaanderen 1 volgens mij! :) Even googlen als je het nog niet kent. De 30 day Shred is inderdaad goed!!

  2. 16 kilo, wauw! En dat het echt zo’n routine/gewoonte is geworden is al helemaal goed. Dat heb ik ook met zwemmen, alleen dat is maar één keer in de week (anders wordt ‘t gelijk zo’n dure hobby…). Zou eigenlijk ook nog wel iets meer aan thuis workouts willen doen, want het klinkt toch altijd best handig, alleen in ins huis past het niet echt zonder iets te verslepen haha.

    1. Het scheelt echt als het een gewoonte is inderdaad! :) Ik moet zeggen dat wij ook niet echt een groot huis hebben. Ik leg mijn matje midden in de woonkamer, voor de tv en de bank. Precies in het pad dus. Soms mep ik mijn vriend nog wel eens per ongeluk als ik een aantal jumping jacks aan het doen ben en hij niet uitkijkt als ‘ie langs loopt, haha oeps… Gewoon improviseren. ^^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *